CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Mari Menabung. Sila Tekan

Wednesday, May 21, 2008

fantasikah dunia remaja..?

Kesilapan seorang insan pada zaman mudanya telah memberi satu kesan negatif untuk sepanjang hayatnya. Hal ini demikian telah terbukti apabila waktu remaja yang begitu lpang dan penuh dengan masa untuk meninmba ilmu di sia-siakan melakukan perkara-perkara yang negatif. Tetapi bagi seorang remaja yang hatinya mudah hanyut dengan kilauan nafsu dunia,waktu muda inilah yang patut di isi dengan lakaran hiburan hidup. Tiada erti susah payah menimba ilmu tiada erti susah payah mencari pengalaman berguna.

Muda hanya datang sekali dan nikmatilah waktu itu dengan penuh gembira. Perspektif inilah yang sering membuatkan anak-anak muda kita zaman sekarang semakin ramai yang terjerumus dalam kancah dunia negatif yang akan memberi satu implikasi sangat buruk pada masa hadapan. Implikasi yang akan berterusan sehingga akhir hayat seorang insane yang lalai ketika usia remajanya.

Remaja boleh ditafsirkan sebagai kelas usia seorang manusia yang berada dalam lingkungan 17 hingga 21 tahun. Dalam tempoh sebegini mereka akan mempunyai sifat ingin tahu dan ingin mencuba semua yang baru dalam hidup ini. Bagi mereka ini adalah satu pengalaman baru yang perlu diterokai. Jadi samada perkara itu positif atau negatif mereka akan cuba salami untuk merasakan hal keadaannuya terlebih dahulu dan akan membuat keputusan yang mana lebih baik bagi masa hadapan yang lebih cerah.

Selamatlah bagi anak muda yang mampu untuk membuat keputusan memilih jalan hidup yang lebih positif untuk memacu sebuah kehidupan yang penuh dengan kejayaan. Tetapi satu malang yang tidak pasti menemui kejayaan bahkan kegagalan pula yang menanti bagi mereka yang sudah memilih hala tuju negatif untuk kehidupan di masa hadapan kelak.

1 comment:

Hafeez Darraji said...

Sbenarnye emansipasi yang dicita2kan remaja...kerana itulah